Позакласні заходи

                                      
 Інтелектуальна гра   « Пізнаємо Всесвіт»
     

     Мета: розширити знання учнів про небесні тіла, їх будову, розвивати творчу активність, допитливість, пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з додатковою літературою.

Правила гри:
1.     Грають дві команди.
2.     На обговорення відповіді дається 1 хвилина.
3.     Оцінка відповіді:
Повна відповідь – 2 бали.
Неповна відповідь – 1 бал.
Невірна відповідь – 0 балів.
Творчі та практичні конкурси оцінюються до 5 балів.
4.     Право оцінювання надається арбітрам ( експертам).
5.     Для підрахунку результатів обирається лічильна комісія.


   1раунд. Розминка « Загадковий світ». ( Команди розгадують по 4 загадки.
 Вони вночі нас виручають                       Ядро у неї є, і хвіст має,
 На честь тварин, героїв                           А траєкторія постійна не завжди
        міфів назви мають                             Тоді яскравою буває,
 Їх в небі відшукаєш залюбки.                   Коли до сонця близько підлітає
 Так, ви  вгадали. Це….(Зірки)                                            ( Комета)

 Без рук, без ніг,                                          Постійного місця собі не має,
 А тільки з рогами ,                                     День і ніч бродить,
 Та ходить попід небесами                          Весь світ обходить.
                                   ( Місяць)                                               ( Сонце)

 Не електрика,  не гас -                                          Їхав волох,
 Світить всюди                                                       Розсипав горох,
 В нічний час.                                                         Стало світати,
                ( Місяць)                                                        Нема що збирати.
                                                                                                     ( Місяць і зорі»

 Одноногий, та стою,                                               Роздивитися мікроб
 Знаю службу я свою ,                                             Допоможе мікроскоп
 На моїй нозі сповна -                                             А вивчати зорі щоб,
 Куля держиться  земна.                                         Треба мати ….( телескоп)
                 ( Глобус)

  2 раунд     « Чи знаєш ти?»
      1.Безмежний космічний простір. ( Всесвіт)
      2. Наука про Всесвіт. ( Астрономія)
      3. Розпечені небесні тіла , що випромінюють світло. (Зорі )
      4.Небесні тіла, зі світлими  хвостами, що змінюють своє положення на небі й напрям руху. ( Комети).
      5. Групи розташованих поряд зір. (Сузір’я).
      6. Тверді рештки космічних тіл, що падають крізь атмосферу землі. ( Метеорити)
      7. Планети – крихітки. ( Астероїди).
      8.Гігантсь зоряні системи. ( Галактики).
      9.Середня відстань від Землі до Сонця. ( 150 млн .км.).
      10. Сонце, великі та малі планети, комети й інші небесні тіла, що обертаються навколо Сонця. Що це? ( Сонячна система).
      11.Природний супутник Землі. ( Місяць)
      12. Шлях руху Землі навколо Сонця. ( Орбіта)
      13. Уявна лінія навколо якої відбувається обертання нашої планети. ( Вісь Землі)
      14. Коло , рівновіддалене від полюсів. ( Екватор).
      15. Холодні кулясті тіла, що не випромінюють  світла. ( Планети)
      16. Перший космонавт. ( Ю.Гагарін)
      17.Зменшене зображення земної кулі. ( Глобус).
      18. Найближча до Землі  зірка. ( Сонце).
      19.Найбільша планета Сонячної системи. (Юпітер )
      20. Рік, що має 366 днів. ( Високосний).

        3 раунд.    « Впізнай сузір’я»
               За малюнком на плакаті  впізнати сузір’я ( наприклад, Чумацький шлях та Лебедя) і подати щонайбільше інформації про нього.

          4    раунд. « Чорний ящик».
             Гравцям  назвати річ, яка знаходиться в чорній скрині.( телескоп , мікроскоп). Відповідь з першої підказки – 3 бали, з другої – 2 бали, з  третьої – 1 бал.
              Три підказки: 1. Цю річ  винайшли у …
                                       2. З допомогою цього приладу людство дізналося про….
                                       3.  Ці прилади бувають…
          
           5  раунд.  Парад планет Сонячної системи. ( Домашнє завдання).
              Підготувати костюм і захист однієї з планет Сонячної системи. ( Звучить  музика…)

           6 раунд. Творчий конкурс. ( на виконання дається  хв.)
               Команда ділиться на  три групи : художників , поетів , конструкторів
-         художники – написати портрет інопланетянина (олівці ,папір)
-         поети -  скласти вірш на космічну тематику   
-         конструктори - змоделювати космічний апарат  з підручного  матеріалу ( пластикова пляшка , папір, клей , олівці )

7 раунд. Вікторина для глядачів  « Цікаве про всесвіт»
1. Хто ввів поняття планета . ( Копернік)
2. За який проміжок часу земля робить повний оберт навколо своєї осі  ( за 24 год.)
3. Ця комета з’являється біля Землі  з приблизним інтервалом 76 років. Що це за комета ? ( комета Галлея )
4. Яка тварина побувала першою у космосі ( Собака лайка )
5. Жителі Алтаю називали його Сніговою Дорогою, Африки і Азії Солом’яною Дорогою , греки Молочним шляхом , а як називали його українці ? ( Чумацький шлях)
6. Які сузір’я перетинає сонце на своєму шляху ? ( 12 сузір’їв : Риби, Овен, Тілець, Скорпіон, Діва, Лев, Близнюки, Терези, Рак, Стрілець, Козеріг, Водолій )
7. Як називається третя планета Сонячної системи ?  ( Земля )
8. Яку роль відіграє в житті мандрівників і туристів  сузір’я  Великої та Малої Ведмедиці  ? ( В сузір’ї знаходиться Полярна зірка , яка є орієнтиром на північ )

8 раунд. «Всесвіт : казки та легенди» ( Домашнє завдання )

Казка про планету Венера
 Погляньте , який чудовий палац , пишні шати , сувора охорона . Та це палац самого султана . « Там  у башті щогодини тужить дівчина смутна  до далекої Вкраїни рветься серденьком вона » Отже, цю дівчину разом з іншими забрали у полон турки , спалили рідне місто, вбили батьків. «І що вечора  , як хвилі проглядають крізь туман , до дівчини іде не милий , а паша , турецький хан. Краще згинути , сконати у високих хвилях тих , а ніж ворог той  знущатись буде з сліз її німих. »
            Не далася полонянка ворогові , кинулася у море з високої башти. І стала блакитною зіркою, що її бачать люди на сході у променях Сонця  і називають ранковою зорею. А коли повертається її душа на Вкраїну – світиться як вечірня зірка на заході . Що ж то за зірка , що світлом своїм поступається лише Місяцеві ? Це планета – Венера , друга за відстанню від Сонця  , за розміром вона майже дорівнює Землі .

Як зірка Сиріус допомогла людям ( легенда)

            Зірку Сиріус вважали дуже важливою. Єгиптяни помітили  , що вона  з’являється на передодні  повені великого Нілу . Вона, ніби добрий помічник . вартовий домашнього майна , попереджувала про небезпеку .
            Зірку називали Сотіс – « зірка пес , собачка»
            У стародавньому Римі  поява цієї зірки віщувала прихід спекотного сезону. Припиняли навчання у школах, академіях. Римляни казали : настали «дні собаки» - латиною буде «канікули  - всім знайоме слово . Тож із появою Сиріуса  починався новий рік. Ця зірка допомогла створити календар.

Підбиття підсумків  . Заключне слово ведучого
   

                            

















                                                                                                                                                                                

Мандрівка до Сонячної системи


   Мета: Познайомити учнів з особливостями планет Сонячної системи. Розвивати логічне мислення, фантазію, артистичність. Виховувати допитливість, наполегливість, почуття прекрасного.
   Оформлення зали: місце проведення – спортивнивна зала прикрашена конкурсними малюнками на тему: « Всесвіт та його особливості  ». В центрі зали  , на підлозі -  накреслені крейдою  орбіти для руху планет відносно Сонця.
    Обладнання:  Костюми планет, музика Баха, Бетховена , Моцарта.
Інсценівка: Іімтація зоряного неба , звучить легка музика, біля « вогнища»  сидять троє хлопчиків з телескопами , раз  у раз . поглядаючи на небо.
   1 - хл. Погляньте , яке гарне небо!А  цей зоряний Всесвіт!  А от цікаво, чи є життя  на  інших планетах?
    2 -  хл. А ти знаєш, дослідження найближчої до Сонця планети Меркурій проводив американський апарат « Маринер – 10 ». Умов для життя там не виявлено.
    3 - хл. А на Венері, другій від Сонця планеті, перебували  американські  й радянські космічні станції. Виявили вони в атмосфері  таку агресивну сполуку як сірчана кислота. Тому годі сподіватися, що там є хоча б найпростіші форми життя
    1 - хл.. А ви знаєте,  великі сподівання людство покладало на планету Марс.
     2 - хл.  І  справді ,  кожні півроку з початком весни на Марсі з’являються темні плями, ніби рослинність розквітає назустріч Сонцю.
     3 – хл. Та ні, сьогодні вважають, що це вулканічний пил, який розносять вітри.
    1 -   хл.  Життя на Марсі шукали  два американські « Вікінги». Вони освітлювали і підігрівали грунт на випадок, якщо в ньому є організми , що замерзли в умовах марсіанської зими. Результати виявилися несподіваними: 50 на 50 відсотків реєстрації органічних речовин або їх відсутності. Цікаві пошуки води на Марсі  проводив зонд « Марс Одіссей». Астрономи вважають, що ця планета  колись мала  великі річки та озера з водою. А потім вони вимерзли, Марс переживає тепер процес  зледеніння, подібний до того, що колись охопив  і нашу Землю.
   2-  хл. А знаєте, на Землі   зафіксовано більше 10 « посланців» з Марсу. Це метеорити. У 1984 році в Антарктиді було знайдено метеорит, який вважають уламком планети Марс. Вчені виявили в ньому органічні сполуки, а також утворення, що нагадують бактерії. 2 березня 2004 року  в кам’ній брилі  знайдено мінерали, що могли утворитися тільки у воді. Фахівці майже на 90 % впевнені , що на Марсі  існує мікроскопічна форма життя.
  3 – йхл. Сподіваються біологи на цікаві дослідження супутика Юпітера « Європа» Цей супутник менший від Місяця,але має атмосферу з ознаками кисню. Під льодовим шаром   на поверхні « Європи»  може бути океан води, яку підігріває діяльність вулканів. Шукати мікроорганізми  буде американський апарат. Свої дослідження він розпочав у 2008 році в атмосфері « Європи», а потім від нього відокремиться апарат, який  здійснить посадку й запцстить у глибини оеану субмарину.
  1 – й хл. Ох, як цікаво! А скільки ми ще не знаємо, а хотілося б   більше     дізнатися  про Сонячну систему.
      Ведучий . Майже 50 років людство здійснює  космічні подорожі, створено безліч апаратів, що здатні вивчати  Всесвіт, рухатися до далеких планет.
       Ведуча . Понад  500  людей здійснили космічні польоти. Люди побували на Місяці. Космонавти працюють на борту  Міжнародної космічної станції. Орбітні подорожі  вже здійснили навіть космічні туристи.
       Ведучий 1. Сьогодні ми запрошуємо і  вас здійснити  мандрівку до Сонячної системи.
       Звучить музика в ритмі вальсу. Виходить Сонце, а за ним  -  « планети », кожна танцює по своїй орбіті , Венера і Уран  рухаються в протилежному напрямку від носно інших планет. Учні підготували костюми, які найповніше  відображають. особливості своєї планети.
      Ведуча 2. А зараз надаємо слово  планетам Земної групи.
       Я – Сонце. Центральне світило у Сонячній системі. Найближча зоря до планети  Земля. Навколо мене обертаються всі планети. Я палаюча гігантська куля, що складається з розжарених газів. Температура в середині мене 15 млн. градусів. Існую  5 млр. років і всі ці роки випромінюю величезну кількість тепла і світла. Я володію великою силою тяжіння завдяки якій планети рухаються навколо мене. В моєму спектрі виявлено 72  хімічних елементи , найбільше ж водню та гелію. На моїй поверхні  (показує  на своєму жовтому вбранні плям ) часто можна спостерігати яскраві ділянки – факели, менш яскраві – плями, а на краю диска -  світлі виступи - потуберанці  -  все це прояв моєї активності, яка відбивається  особливо на ближніх планетах.
        Я -  Меркурій , дивовижна  найближча до Сонця планета ( виходить учень у костюмі двох кольорів –синього і світло -  голубого кольору, зупиняється на своїй орбіті) . За розмірами я трішки більший за супутник             Землі – Місяць. Майже  за 88 діб  я проходжу шлях навколо Сонця, а навколо своєї осі  за 6 місяців.  Побачити мене можна із Землі рідко -  перед заходом або перед сходом Сонця. Так  коли на одній  стороні планети  нестерпна спека, тривалий день,на іншій – холодна темна  ніч.
        Я –друга планета  від Сонця -  Венера ( На 2 -  й орбіті зупиняється дівчинка в рожевій сукні , на голові  корона , на сукні  - назви форм рельєфу).Мене нарекли ім’ям давньогрецької  богині краси. Але я  красива  лише  із Землі. Якщо познайомитися зі мною ближче , можна переконатися, що моя поверхня – розпечена кам’яниста пустеля з температурою близько 500 градусів. І на моїй поверхні темно. Маю щільну атмосферу, до складу якої входить  багато газів, нетипових для земного повітря. Мене досліджувало багато космічних апаратів, які виявили велетенські кратери, сотні згаслих вулканів, просторі низовини і плато, високі гірські масиви. Це свідчить , що в минулому я пережила період високої тектонічної активності.Об’єкти рельєфу астрономи назвали іменами богинь: Леда, Астрея, Снігуронька, Русалка,, Лада.Серед високих гір пролягає каньйон Баби Яги.  Якщо завітаєте до мене, то потрапите у країну казок.
     Звучить музика, на фоні якої чути щебіт птхів і шум  води. Виходить дівчина в блакитній сукні, на голові вінок з польових квітів.
 Я -  планета Земля. Першими людьми, які побачили мене з космосу, були радянські космонавти. Це вони поетично назвали  мене блакитною планетою, тому що більшу частину кулі вкривають води морів і  океанів. Значно менша  частина  інших кольорів і відтінків, які залежать від характеру поверхні, рослинності або льодового покриву – це червонувато – брунаті простори пустинь, зелені масиви лісів, темно – сині площі озер, синьо – зелені стрічки річок. Я  - небесне тіло, яке рухається  навколо Сонця і світить відбитим сонячним світлом. Як ви заєте моїм супутником є Місяць Серед дев’яти планет Сонячної системи за розмірами япосідаю  п’яте місце, а за відстанню від Сонця – третє. Найважливішою особливістю моєю є існування  життя, в тому числі і  розумної істоти – людини
   Я  - червоний Марс, четверта планета Сонячної системи ( 4 орбіту займає учень у червоному скафандрі). Із Землі  я виглядаю як червона зірка. Названий іменем бога  війни. З початку 1960 року мене вивчали більше 30 космічних апаратів, зроблено сотні знімків, досліджено мій марсіанський грунт. Поверхня моя складається з кратерів ( до речі 2 кратери названі містами України -  Євпаторія та Фастів). Є на моїй поверхні  і найбільший  в Сонячній системі вулкан – Олімп, є рифтові долини і каньйони. Я маю розріжену атмосферу, а це дозволяє вивчати мою поверхню із Землі. Світлі плями отримали назву – материки, темні – моря, а поблизу    полюсів білі плями – полярні шапки. Сьогодні до вас угості я завітав не сам, а зі своїми супутниками Деймосом і  Фобосом.
    Деймос: я син бога війни, в перекладі з давньогрецької -  жах.
    Фобос: я теж його син, в перекладі – страх.
    Разом: ми вічні супутники свого батька.
 Марс: Мої сини дуже оригінально  себе поводять: Фобос за одну мою добу встигає зробити 3 оберти навколо мене, а Деймос – зійшовши на сході, перебуває над горизонтом 2,5 марсіанської доби.
  Ведучий. Ось ви і познайомилися з планетами Земної системи, мабуть, дізналися багато  цікавого.
  Ведуча. Ми   дякуємо   нашим   « планетам» ( учні сідають на стільці) і до  зали запрошуємо групу планет – гігантів. Звучить  музика...
  Я -  Юпітер, найбільший з усіх планет, у 1300 разів більший за Землю. За мої велетенські  розміри мене назвали ім’ям давньоримського царя богів. Я не маю твердої поверхні, моя атмосфера складається переважно з водню та гелію. У 1955 році виявлено, що я потужне джерело радіовипромінення. Але я маю чим похвалитися :у мене 28 супутників. Познайомтеся із чотирма, всі їх відкрив ще у 1610 році Галілей.
  Я  - Іо , жовтувато- червоного кольору. Маю 7 діючих вулканів, які активно діють – викидаючи сполуки сірки на висоту 300 км.
   Я -  Європа , вкрита мережею тріщин. Вважають, що моя  зовнішня оболонка складається з водяного льоду.
  Я  - Ганімед , найбільший серед супутників Юпітера і взагалі у Сонячній системі.Переважає в моєму складі  вода і лід.
  Я -  Каллісто ,  4 галілеєвий супутник, цікавий тим, що моя відвернена  сторона від Юпітера вкрита кратерами. Я темний, бо моя поверхня – лід, забруднений пилом.
   Сатурн ( костюм з кільцями з дроту). Я друга планета – велетень і  шоста числом в Сонячній системі. Майже в усьому я подібний до Юпітера. Але я знаменитий системою кілець, які добре видно в найпростіший телескоп. Кільця мають складну структуру, бо складаються з сотень  окремих вузьких кілець,  розділених вузькими проміжками. Самі ж кільця складаються з водяного крихкого снігу різного розміру, які добре відбивають світло. Ширина кілець 65000  км, а товщина – 1  км..Окрім кілець я маю 30 відомих на сьогодні супутників. Зображення деяких відоме.Найбільший мій супутник Титан, який має потужну  непрозору атмосферу.
    Я – Уран, що в перекладі означає уособлення неба. ( Костюм стального кольору, на голові пов’язка з надписом Уран, на  грудях астрономічний знак). Відкритий англійським астрономом в 1781 році, майже в 4 рази більший за Землю. Цікаво те, що я рухаюся навколо Сонця « лежачи на боці», та ще й обертаюся  в зворотному напрямку як і Венера. В моїй атмосфері є молекули водню, метану, ацетилену. Детальну інформацію про мене, як далеку планету вдалось отримати завдяки космічному апарату « Вояджер» в 1986 році. Отже за останніми даними  склад мій: 50 % - водяний лід, 40% - кам’янисті породи, 10% -  водень та різні гази. А ще я маю кільця, які складаються з темного пилового матеріалу.  Із 17  моїх супутників – 5 великих, а 12 мають вигляд безформених брил невеликих розмірів від 10 до 100  км.
      Я – Нептун, в перекладі – бог моря. ( Темно – синій костюм, з астрономічним знаком). Відкритий німецьким астрономом Галле в 1846 році. Також у  4  рази більший за Землю.  У мене виявлено досить динамічну блакитного кольору атмосферу, на тлі якої видно метанові хмари і 2 темні плями – велику і малу.  Відкрито і кільця, що складаються з дрібних пилових частинок. Я маю 8 супутників. Найбільший із них, Тритон має дуже розріджену азотну атмосферу і поверхню, яка нагадує Місяць. Рухається Тритон навколо мене в зворотному напрямку.
   Я – Плутон -  остання дев’ята  планета Сонячної ситеми. (Костюм світло-оранжевого кольору.)В перекладі -  бог підземного світу, володар « царства тіней». Відкритий порівняно недавно, у 1930 році  Я – льодова пустеля. Це недивно, адже  знаходжуся у 40 раів далі від Сонця, ніж Земля , а  це становить  6 мільярдів кілометрів. З моєї поверхні Сонце має вигляд зорі. Як слабкий об’кт , я  вивчений погано. Та за останніми состереженнями 1991 року встановлено, що я удвічі менший за Меркурій і є найменшою  планетою Сонячної системи. Маю супутник  - Харон, вкритий водяним льодом.
     Звучить муика  уритмі вальсу: « планети, супутники» танцюють , поступово залишаючи залу.
      Ведучий. Ви лише познайомилися з невеликою частиною Всесвіту, яку вивчає людина.А щоб иешканці далеких світів могли дізнатися про Землю, вчені на борту  космічних станцій  розмістили інформацію ро Землю. Зобразили план Сонячної системи, мешканців Землі – чоловіка і жінку, записали голоси людей, надана інформація про її природу – шум моря, голоси птахів. Записана  також музика Баха, Моцарта, Бетховена (доречі вона сьогодні звучала на нашому святі), адже музика – найкоротший шлях до порозуміння.
     Ведуча. Важливй крок людства у пошуках життя та розуму у Всесвіті. Які ж вони – мешканці далеких планет? Може навчилися плавати як риби, або літати як птахи? А може це якісь створіння – комп’ютери, людди – локатори?.Вони можуть відрізнятися від нас як зовнішнім виглядом , так ісвоїми біологічними властивостями. Людина задає запитання природі. А наука про небо та його таємниці – астрономія час за часом дає нам відповіді на них.
    Підведення конкурсу малюнків, відповіді на запитання присутніх.



Використана література
 1.А. Іванов.  Живий організм Всесвіту. – Чернігів, 2007.
 2. Н.К. Бершова. Таємниці космосу . – Харків, 2008.
 3. Т. В. Сак. Природознавство . , - Підручник 5 клас. – Київ,2005.
 4. І.А. Климишин,І.П. Крячко Астрономія. Підручник 11 клас , -  Київ, 2003
 5.  М. А. Кун . Легенди і міфи  Стародавньої Греції . – Київ, 1955.
           















Тема:  Екологічні аспекти сталого розвитку в   
       світі ,  Україні та місцевому регіоні

            
Виховна година: Екологічні аспекти сталого розвитку в  світі, Україні та місцевому регіоні.
       Мета:  ознайомлення учнів з проблемами, які були причиною виникнення ідеї сталого   розвитку  суспільства;основними екологічними аспектами сталого розвитку України та місцевого регіону; з міжнародними ( Програма дій « Порядок денний на двадцять перше століття», « Ріо +5», та « Ріо + 10» ) і національними ( Проект  концепції переходу України до сталого розвитку» ) документами, у яких вона закріплена; сприяння вихованню в учнів активної життєвої позиції  та небайдужості до долі нашої планети.
Форма проведення: конференція
Оформлення кабінету:  географічні карти світу, України, Волинської області, самостійно виготовлена учнями наочність ( схеми, плакати, комп'ютерні презентації, які учні використовують під час своїх виступів).
                                                 Програма конференції
1.     Суть сталого розвитку та його актуальність.
2.     Збереження і раціональне використання ресурсів з метою розвитку.
3.     Екологічні аспекти сталого розвитку України.
4.     Міжнародна співпраця України в інтересах сталого розвитку
5.  Актуальні  екологічні питання Любешівського району та сільської громади.

« Людство має спільний корінь і живе на одній планеті. Воно не може розраховувати на те, що інші вирішать його проблеми, а має само, у єдності й мирі створювати своє майбутнє».( Т. Ніколов, болгарський учений.)
                                           Хід конференції
Слово вчителя. Сучасний світ зіткнувся з проблемою деградації екологічних систем та поступового виснаження  природних  ресурсів,  від  яких  залежить  наш  добробут,  під загрозою опинилось  саме  існування  людини  на  землі.  Водночас у світі загострюються  такі  проблеми як  нерівність  між  багатими і  бідними,  що  все зростає,  злидні  голод,  погіршення  здоров'я  і  неграмотність   значної   частини  людства.  Єдиний спосіб забезпечити  безпечне  майбутнє – це  вирішення  проблем   соціально - економічного розвитку та природного середовища  в  комплексі.  Саме  так  було  поставлено  питання   лідерами  179-ти  країн на  конференції  ООН  з  довкілля  та розвитку  в  Ріо -  де - Женейро ( червень  1992р. ),  яка була  присвячена  пошуку  шляхів  розв'язання  глобальних  проблем  ХХ ст.  та  запобіганню  проблем  ХХІ ст.  На  порядку  денному  світового  співтовариства  постало  питання  про  перехід  людства  на  шлях  сталого,  або  всебічного  збалансованого  розвитку.  Саме цьому питанню присвячена наша конференція. Сьогодні ми з'ясуємо саму суть сталого розвитку, а також зупинимося на екологічних аспектах сталого розвитку в світі, Україні, Любешівському районі та рідному селі Бірки.
     1 – й доповідач. Суть сталого розвитку та його актуальність.  Поняття   «сталий   розвиток» (англ. sustainable development  більш точний переклад – неперервно  підтримуваний розвиток ) – такий розвиток  суспільства,  за  якого  задоволення  потреб  теперішніх  поколінь  не  ставить  під  загрозу  можливості  майбутніх  поколінь  задовольнити  свої  потреби.  Сутність  цього  поняття  українською  мовою  може  бути  передана  також  за допомогою  понять  « тривалий»,  «неперервний»,  « гармонійний»  та  ін.  У  державах  документах  нашої  держави  закріпилися  сам  ці  варіанти перекладу – « сталий»  і  « стійкий».
      Концепція  сталого  розвитку  є  наслідком  понад  півстолітніх  комплексних  досліджень  антропогенних  змін  у  біосфері.  Звернімось  до  історії:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
      1964 р.  У  Парижі  схвалено  Міжнародну  біологічну  програму (МБП ).
      1968 р.  ЮНЕСКО  створює  міжнародну  програму  « Людина  і  біосфера
      1982 р.  Створення  міжнародної  комісії  з  навколишнього  середовища  і  розвитку ( «Комісія  Брундтланд « ).
       Червень  1992 р.  Відбувається  одна  з  найважливіших  подій  ХХ ст.. – конференція  ООН  з  питань  довкілля  та  розвитку  в  Ріо – де - Женейро  ( відома  ще  під  назвою  «саміт  планети  Земля» ),  на  якій  було  прийнято  документ  Програма  дій  «Порядок  денний  на  ХХШ ст..».  Цей  документ  складається  із  преамбули і  чотирьох  розділів:  Соціальні  та  економічні  аспекти»,  Збереження  та  раціональне  використання  ресурсі  з  метою  розвитку»,  «Посилення  ролі  основних  груп  населення»  та  «Засоби  реалізації». Саме в цьому  документі  було  чітко  викладено  концепцію  сталого  розвитку. Головним  завданням  сталого  розвитку  є  викорінення  злиднів,  зміна  недосконалих   моделей виробництва  й  споживання,  раціональне  використання  і  охорона  природної  ресурсної  бази  економічного  і  соціального  розвитку.  Три  взаємодоповнювані  компоненти  сталого  розвитку – економічний  розвиток,  соціальний  процес  і  охорона  довкілля.
       Червень 1997 р.   Відбувається  спеціальна  сесія  Генеральної  Асамблеї  ООН  в  Кіото  (відома  як  «Ріо + 5» ),яка  підсумувала  досягнення   й  окреслила  завдання,  які  потрібно  розв'язати.
       2002 р.  Всесвітня  зустріч  на  найвищому  рівні  зі  сталого  розвитку  в  Йоганнесбурзі.  На  ній  прийнято  «декларацію  зі  сталого  розвитку»,  відому  як  Програма  «Ріо + 10».
       Грудень  2007 р.  На  Балі  пройшла  Конференція  ООН  з  проблемою  зміни  клімату.  Прийнято  «Балійську  дорожню  карту».
   2 – й доповідач.   Збереження і раціональне використання ресурсів з метою розвитку.
Одним  з  основних  розділів  «Порядку  денного  на  ХХІ ст.»  є «Збереження  і раціональне  використання  ресурсів  з  метою  розвитку».  Сьогодні  ми  повинні  визнати,  що  стан  географічного  середовища  стає  непридатним  для  життя  людини,  тобто  існує  екологічна  криза.  Зміна  складу  атмосфери,  випадання  кислотних  дощів,  глобальне  потепління,  виснаження  ґрунтових  та  енергетичних  ресурсів,  руйнування  озонового  шару,  зменшення  запасів  прісної  води,  загроза  біорізноманіттю  природи – це  далеко  неповний  список  екологічних  загроз.
      Як  свідчать  дані  таблиць,  щорічно  у  світі:

1)     Щорічна маса твердих відходів 10-12млрд тонн.
2)    За даними Всесвітньої метеорологічної організації, 2000 рік був одним із найтепліших, починаючи з 1860 року. Нинішня середньорічна температура на 0,6° вища від середньорічної минулого століття. Потепління клімату призводить до збільшення стихійних лих, підтоплення значних територій, розширення площ пустель.
3)    У 70-х роках ХХ ст. в річках та озерах Скандинавських країн почала зникати риба, сніг у горах став сірим, листя з дерев опало раніше строку.
4)    Озоновий шар планети захищає людей і живу природу від ультрафіолетового проміння, кожен втрачений відсоток озону на планеті спричиняє 150 тисяч додаткових випадків сліпоти через захворювання на катаракту, на 2,6% кількість ракових захворювань шкіри.
5)    Такі явища відзначилися в США, Канаді, Західній Європі. Причиною всіх явищ були кислотні дощі: атмосферні опади, що містять розчин сірчаної і азотистої кислот.
6)    За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, пестицидами, що накопичились у ґрунтах, продуктах харчування, воді, повітрі, отруюється 500 тис. людей на рік, з них близько 5 тис. – смертельно.
7)    У 2000 році дефіцит води відчула 31 країна  світу.
8)    За останні сто років середня температура зросла 0,6°.Розрахунки показують, що з посиленням парникового ефекту температура зростатиме на 0,5° кожні 5 років. У наслідок цього Світовий океан вийшов би з берегів і затопив би узбережні низовини, де проживає 1/4людства.
9)    Зникають 10 -15 тис. видів організмів.
10)           Зникає 6 млн. га лісу.
11)           Вилучається з обігу  до 70 тис. км. кв. орних земель.


       Сьогодні  35%  світових  орних  земель  уже  охоплено  ерозією.  За  даними  ООН,  до  якісної  води  не  мають доступу  1,3 млрд.  жителів  Землі.  За  прогнозами,  у  найближчі  25  років  масштаби  забруднення  Світового  океану  збільшаться  у  1,5-3 рази.  Процесом  опустелювання  охоплено  70%  усіх  засушливих  земель,  а  це  близько  4 млрд. га  землі.  Факти  вражають.  Ось  чому  питанню  збереження  і  раціонального  використання  ресурсів  з  метою  розвитку  присвячений  другий  розділ  «Програми  дій».  Акцент  потрібно  розбити  на  раціональному  використанні  природних  ресурсів.  Необхідно  здійснювати  комплексний  підхід  до  вивчення  віх  видів  землекористування,  підвищувати  ефективність  заходів  щодо  збереження  лісів  та  біорізноманітності,  розробляти  комплексні  плани  забезпечення  готовності  до  посух,  повеней  і  ліквідації  їх  наслідків,  запобігати  руйнуванню  озонового  шару,  підкисленню  ґрунтів,  забрудненню  вод  та  ін.  Рекомендовано  застосовувати  принцип  «забруднювач  платить»  та  економічні  стимули  для  зменшення  забруднення  морів,  перед  усім синтетичними  матеріалами,  токсичними  відходами,  нафтопродуктами  і  сміттям,  змитими  дзотами,  фосфатами  та  іншими  добривами  й  пестицидами.  Особливо  наголошено  на  потребі  забезпечення  в  перспективі  населення  землі  чистою  водою.  Перед  урядами  всіх  держав  постане  завдання  своєчасно  виявляти  місця  складування  небезпечних,  побутових  рідких  і  твердих  відходів,  їх  утилізації  і розробити надійні  способи  захоронення.   Усе  це  можливо  здійснити  за  умови  розумної  та  скоординованої  діяльності  всіх  держав.
 3 – й доповідач.      Національний шлях до  сталого розвитку. Екологічні аспекти сталого розвитку України
    У 2001 році під час саміту Всесвітнього економічного форуму в д Давосі був презентований Індекс екологічної сталості країн. Зі 122 країн, занесених до списку,, Україна опинилася на110 місці. У 2002 році зі 142 країн Україна посіла 137 місце. З  огляду  на  складну  економічну  ситуацію  16 листопада  2006 р.  Наукова  рада  НАН  України  і  національний  комітет  України  з  програми  ЮНЕСКО  «Людина  і  біосфера»  на  своєму  спільному  засіданні  схвалили  та  передали  на  затвердження  до  Комітету  Міністрів  «Проект  концепції  переходу  України  до  сталого  розвитку».  В  основному  у  цей  проект  покладені  ідеї  та  принципи,  записані  у  програмі  дій,  програмах  «Ріо +5»,  «Ріо + 10».  Пріоритетним  для  України  має  бути:
·        забезпечення  екологічної  безпеки  ядерних  об'єктів  та  місць  накопичення  радіоактивних  відходів,  полегшення  наслідків  катастрофи  на  ЧАЕС;
·        захист,  стабілізація  та  поліпшення  екологічного  стану  в  місцях  і  природних  центрах,  зокрема  Донецько-Придніпровського  району;
·        Запобігання  забрудненню  Чорного  та  Азовського  морів  і  поліпшення  їхнього  екологічного  стану;
·        Збереження  екологічного  та  ландшафтного  різноманіття,  розвиток  природно-заповідної  справи,  покращення  екологічного  стану  агроландшафтів;
·        Формування  збалансованої  системи  природокористування  та  екологізації  технологій  у  різних  галузях  господарства;
·        Реалізація  заходів  для   по м'якшення  негативного  впливу  глобальних  екологічних  проблем,  зокрема  зміна  клімату,  на  стан  екологічної  безпеки  України.
4 - й доповідач.  Міжнародна співпраця України в інтересах  сталого розвитку
      За період і з1992 до 2001 року в Україні розроблено та введено в дію понад 250 різних програм, з них  безпосередньо  пов'язаних з зі сталим розвитком 137, а за збереження і раціональне використання ресурсів з метою розвитку – 47.
   У 1994 році було укладено Угоду про партнерство і співробітництво між Україною та Європейським Союзом, яка визначила цілі співпраці у 28 галузях. Уже 3 роки  в Україні діє проект ТАСІС « Сталий місцевий розвиток в Україні». Він фінансується Європейським Союзом Завдання проекту – підвищення якості життя громадян, створення умов доступності та стабільності, сталий розвиток території. Проект виконується в чотирьох пілотних територіях: містах Ізюм, Прилуки, Ромни, Свердловськ та їх районах.
    Сьогодні Україна є стороною більш як 35 двосторонніх угод,14 з них міжвідомчі. Нашими партнерами є, зокрема, такі країни США, Канада, Нідерланди, Німеччина, Республіка Польща, Швейцарія та інші Готуються до  ратифікації ще 9 багатосторонніх документів. Серед них Конвенція ООН про боротьбу з опустелюванням, Роттердамська конвенція про процедуру попередньої обґрунтованої згоди стосовно окремих  небезпечних хімічних речовин і пестицидів, Кіотський протокол до Рамкової Конвенції ООН про зміну клімату.                                  
 5 – доповідач. Екологічні проблеми Любешівського району
   Так, найглобальнішими є нерегульований забір води у р. Прип’ять на шлюзування Дніпробузького каналу (Білорусь), що призводить до деградації озер Святе, Волянське та Біле, які входять до водно – болотних угідь міжнародного значення; масштабне довготривале затоплення територій, що прилягають до заплав річок Прип’ять, Стохід, Цир, Коростинка під час повені,загати на річках,які замулюють річище і русло заростає водною рослинністю, течія  уповільнюється, річка міліє, деградує;масове хаотичне вирубання лісів, підтоплення лісових масивів внаслідок несистемних  меліоративних робіт; заростання орних земель чагарниками через необробіток ґрунтів; глобальне забруднення природних екосистем району промисловими та продовольчими відходами.
   Позиції щодо покращення стану довкілля. Серед них − заборонити випалення сміття, суворо  контролювати його вивіз, за несанкціоновані смітники накладати великі штрафи, в населених пунктах розставляти  урни для сміття, вчасно ліквідувати сміттєзвалища, створити притулок для бездомних собак, більше насаджувати декоративних рослин у районі і пам’ятати − природу слід берегти, а вона віддячить сторицею.
     Для  нашого села Бірки гострими екологічними питаннями є:
1.      Оберігання русла річки Цир від замулювання і заростання, що сприяє підтоплення земельних угідь.
2.      Очищення населеного пункту від стихійних сміттєзвалищ, особливо, весною.
3.      Раціональне використання лісових ресурсів: деревини, ягід чорниці.
4.      Збільшення зелених насаджень, квітів біля будинків, на вулицях.
 А тому  пропоную у веснянолітній період учнівській молоді разом з громадкістю села розробити  та втілити в життя чотири проекти по цих проблемах .Таким чином , ми внесемо краплю до сталого розвитку.
         Заключне слово вчителя. Сьогодні ми розуміємо, що сталий розвиток – це не тимчасовий, пропагандистський захід. Його програма не на роки, а на ціле століття. Його ідея розумного ,збалансованого, дбайливого використання природних ресурсів, охорона довкілля, сфери життя і праці хвилює вчених і світову громад кість  уже багато років. Зрозуміло, що досягнення  мети сталого розвитку можливе лише тоді, коли виконання його програми буде усвідомлене громадськістю кожної країни, кожним громадянином. Успіх програми сталого розвитку значною мірою залежатиме ві поінформованості людей та їхньої громадської активності.
       Ми − українці, багаті розумом, добром, щирістю, гостинністю, любов’ю. Але чому довкола нас відбуваються  негативні зміни? Невже ми забули, що після нас житимуть інші покоління дітей, онуків, правнуків? Їм треба дозволити побачити красу лісів, природних водойм, милуватися красою різнотрав’я, дихати чистим повітрям і босоніж ходити по чистій ранковій росі. Тому не треба зі свого житла весь непотріб, сміття виносити в природну домівку. Так і хочеться сказати:
                                   Пречиста Діво, збережи цей світ!
                                   А в ньому − нашу рідну Україну.
                                   Сади і гори, ріки і моря,
                                   Пташину і звірину,і людину.
                                   Усім, хто  є,  хто буде,
                                   Даруй здоров’я,чистоту і вроду.
                                   Щоб їх ім’я, а імені «любов»
                                   Передавались з роду і до роду.






                                     Використана література
1.      Декларація з географічної освіти для сталого розвитку . - Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2008. - №41. – С. 5 - 9.
2.      Програма дій « Порядок денний на ХХІ століття». – К.: Інтелсфера, 2000 – 360 с.

3.       Пруцакова О.Л., Пустовіт Н.А.  Екологічне виховання школярів в інтересах сталого розвитку суспільства: Метод. рекомендації. – К.,2007. – 28 с.

















Екологічно - пізнавальна стежка




"Кімнатні рослини в боротьбі  за здоров я людини"









                                      

Немає коментарів:

Дописати коментар